Robert Lind -kursledare

Vad betyder namnet Rikskolan?
Du kanske undrar vad namnet "Rikskolan" betyder? Målet med våra kurser är att du skall komma att leva ett rikare liv genom att tillhöra de tre bästa procenten. Ett proffs helt enkelt. Därmed blir vi rikare än vi annars skulle varit. Livet kan ju som bekant liknas vid ett kortspel där det gäller att spela så bra man kan med de kort man har fått på sin hand.  Vid varje tillfälle i kursen  tillkommer dessutom värdefull information från kursdeltagarna själva. Tillsammans vi kan alla bidra med tips, idéer och tankar kring privatekonomi och andra teman för kurserna.

Om mig och kursen "Proffs på Pengar"
Jag är en man i mina bästa år som bor i Nyköping, utbildare och totalnörd när det gäller allt om privatekonomi/ B2B/ prepping mm. Jag är utbildad maskiningenjör och key account manager. De senaste 26 åren har jag jobbat inom den Svenska exportindustrin på global basis. Genom mina resor och enastående duktiga kollegor har jag byggt upp en unik kompetens om hur världsekonomin och olika branscher fungerar.

Drivkraften från min sida är inte strikt kommersiell utan att leda nästa generation rätt från första början och undvika att de faller i samma gropar som jag själv har gjort. Detta är jag övertygad om kommer att spara mycket tid och pengar.

Min filosofi
Väljer vi att använda ordet "optimering” när vi vill beskriva sparande, så låter det genast mycket bättre. Någon som helt enkelt vill lägga pengarna på rätt sak. Jag vill poängtera att sparande för mig inte är en fråga om att avstå från livets goda. Trots allt är ju målet med livet "själva resan". Livet blir ju dock inte roligare av att storbankerna tar våra besparingar. Snarare blir resan tråkigare för dem som inte orkar skaffa sig total koll. Som svensk har man haft tur i livets lotteri och nästan alla har som normal inkomsttagare möjlighet att bli miljonär.

Vi bor i en av världens mest avreglerade ekonomier och vi behöver blir mera professionella. Ta bara det faktum att endast en promille av befolkningen har flyttat sina pensionspengar någon gång under sin livstid. Inte undra på att de fyra storbankerna gjorde över 100 miljarder i vinst under 2015.

Varför blev jag intresserad?
Har haft privilegiet att verka inom den svenska exportindustrin de senaste 20 åren. Framförallt inom Västeuropa och Mellan Östern. Kanske är jag den infödde svensk som rest runt mest i Turkiets alla industriområden. Vem vet?
Intresset för vilka ekonomiska parametrar som påverkar en marknads utveckling har därigenom väckts när vi jobbat med segmentering och kartläggning av tillväxtmarknader.

Mycket tack vare en hittills urusel aktieaffär i Shamaran Petroleum blev jag besatt av att lära mig mer om hur marknaden och börsen fungerar. Personligen tror jag att ilskan från ett riktigt misslyckande är en förutsättning för att bli riktigt bra på sparande. Uppväxt i ett typiskt medelklasshem där börskunskap inte stod högst på schemat har jag tvingats prata med så många som möjligt för att skapa mig en bra bild av verkligheten. Det tycker jag också att du skall göra. Läs mer om kursen "Proffs på Pengar".

Komma i kontakt

Vänligen klicka på länken så lovar jag att återkomma med ett svar inom någon dag. Välkommen !